avatar Ten blog rowerowy od czerwca 2012 r. prowadzi mih z miasteczka Szczecin. Mam przejechane 2172.00 kilometrów (plus 1209 km sprzed bloga) w tym 127.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 17.36 km/h i zwiedzam świat.
Więcej o mnie. Niżej goście zliczani od listopada 2012 r.:

Flag Counter

Wykres roczny blog rowerowy mih.bikestats.pl

Klasztor Augustianów w Jasienicy

Wtorek, 26 czerwca 2012 · dodano: 30.06.2012 | Komentarze 0

Wycieczka starą, znaną trasą. Ścieżką rowerową dojeżdżam do Polic, za torami na skrzyżowaniu skręcam w lewo w kierunku do Jasienicy. Celem wycieczki są ruiny klasztoru augustianów w Policach-Jasienicy.
Do Jasienicy zakonnicy zostali sprowadzeni w 1331 roku przez księcia pomorskiego Barnima III. Augustianie uregulowali rzekę Gunicę, założyli młyn, posiadali kilka karczm, uprawiali chmiel, hodowali, owce, świnie, a od księcia mieli zgodę na połów ryb na Zalewie Szczecińskim. Początkowo na tym miejscu znajdował się kościół, wybudowany na tak zwanym Wzgórzu Maryjnym, a dopiero potem wzniesiono klasztor w stylu gotyckim. Klasztor posiadał własne stajnie, wodociąg, szpital, bibliotekę (założoną przez proboszcza Eckharda). /wikipedia/

W latach 60. XX wieku górne kondygnacje zostały rozebrane. Pozostawiono parterowe mury w formie tzw. trwałej ruiny. Zachowały się mury obwodowe skrzydła południowego i wschodniego, do wysokości pierwszego piętra, oraz piwnice. Co roku odbywa się tu Jarmark Augustiański. Zdjęcie z kwietnia tego roku:

Pamiętam, że pierwsza wizyta w ruinach zrobiła na mnie ogromne wrażenie, dotknięcie historii pozwala uruchomić wyobraźnię.
W Jasienicy skręciłem w lewo w ulicę Podgórną, w kierunku na Karpin, po kilku kilometrach za leśniczówką Turznica po lewej stronie ukazała się dobrze oznaczona droga leśna 27 (prosta, dł. 6 km o nawierzchni szutrowej do szosy Tanowo - Dobieszczyn). W okresie zimowo-wiosennym droga prowadzi początkowo przez bagna, później przez malownicze lasy Puszczy Wkrzańskiej. Na dzień dzisiejszy bagna podeschły. Tu zdjęcie z kwietnia:

Dalej powrót przez Tanowo, Pilchowo, Głębokie do domu.